Taky používám NPC v docela hojné míře. Taky se u nich občas objeví civilizační nakažlivá choroba, která má jeden ze symptomů popsaných v článku. Jenže ty moje NPC pak nakonec stejně zemřou někde v průběhu hry. Například v jednom dobrodružství jehož nedokončenou část jsem zde kdysi prezentoval (už ted se proklínám, že jsem to zmínil) kontaktuje maef huuv jednoho z patriarchů církve a předá mu nějakou důležitou věc a pak se nechá krmit kecy a moudry a obdiv postavy k tomuto patriarchovy roste a roste...odjede z kláštera s pocitem že je to fakt machr (a hráč s pocitem, že ta postava je moudrá, chytrá, mocná, ví všechno....). No a pak se dozví, že klášter byl vypleněn a patriarcha zemřel...po mučení.
Ale at nechodím daleko. V současné době jsou postavy zaměstnané Ikarijskou tajnou službou, která je převerbovala. styčný agent se kterým je najal, pusobí na hranici ve vesnici jako obchodník, překupník, šmelinář....při první setkání, kdy jeste mysleli, že je jen obchodník, pustil se do nej jeden z členu družiny s urážkama a výhružkama. Obchodník jen chladne sáhl pod pult a položil na něj velkou nabitou kuši. Vůbec není žádnej drsnák s nabušenými vlastnostmi. Ale ten chladný pohyb a reakce vzbudila v postavách podezření a (metagamem i v hráčích). Prostě ho berou jako drsnáka. Občas to doplním popisem jiných postav ..stačí uvést, že má dva meče přes záda, případně něco jiného....a úpostavy se drží zpět.
Taky jsem měl pro ně připraveno setkání v lese s potulným elfem. Chtěl po nich neco co měli...byl sám a na tuším 2 levelu...a postavy, obvykle mající blízko k meči si dávali setsakra pozor v domnění, že jsou v elfím lese a to je jejich stráž (mělo to pochopitelně vtipné vyustení, protože ten elf měl miláčka -displacear beasta...elf mu dal pokyn je zabít..ale pak zemřel a DB byl těžce zraněn a prchnul...no a ted pronásleduje postavy na jejich cestě questem jako nepříjemné memento...vždy zautočí, když to nejmín čekají a oni ví, že ho mají v zádech..trošku psycho, když ví, že musí spěchat za svym cílem a ta mrcha je někde vzadu..vždy uteče, když už skoro umírá, dostane se ze zranění a za pár dnů zase pokračuje v posledním rozkaze svého pána..ale to odbočuju). Takže záleží na tom jak NPC postavíš..vůbec nemusí být snůškou superčísel a vlastností...na jedno fakt silné NPC mám spoustu normálních...ale poznejte to, že. A co se týče toho, že mocné NPC by mohlo problémy řešit samo? V jedné Feistově knize..tuším v Hadí sáze se ptá Erik mága, proč prostě nevezmou v boji kouzelníka a ten nezničí nepřítele a on odpoví:
jeden kouzelník zakouzlí a druhý zakouzlí protikouzlo, třetí se přidá k prvnímu a čtvrtý a pátý k druhému, šestý se pokusí napadnout kouzlem pátého a tak tam tak stojí a drží se v šachu, než přijede armáda a přehrne se přes ně....
Jistě, měl jsem a mám mocnejší NPC, jsou vysoce postavení, mají informace i schopnosti..ale mají i své nepřátele, ambice, slabosti, dokáží se zamilovat, nenávidět...